تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گلایه شهروندان از عقب نشینی نکردن ساختمان مدرسه‌ای در  نبش چهارراه دکترا

  • کد خبر: ۱۸۴۷۱۲
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
گلایه شهروندان از عقب نشینی نکردن ساختمان مدرسه‌ای در  نبش چهارراه دکترا
با وجود پاسخ‌های مختلف مسئولان ذی ربط از مسئولان مرتبط با ساخت و ساز و تجاری سازی ساختمان یک مدرسه در نبش چهارراه دکترا، این ابهام هنوز وجود دارد که چرا مغازه‌های تجاری آن محدوده عقب نشینی کرده اند، اما این ساختمان در نقطه‌ای پرتردد و با حجم زیاد ترافیک حتی یک متر هم عقب نشینی نکرده است.

به گزارش شهرآرانیوز هر شهروندی که با مرکز شهر سروکار داشته باشد، حتما از چهارراه دکترا عبور کرده و بنای متعلق به دبیرستان حکمت سابق را مشاهده کرده است. بنایی که سال‌ها در یک گوشه از این چهارراه با قدمتی چند دهه‌ای جا خوش کرده بود. بر اساس آنچه شهروندان روایت کرده اند چند ماه قبل کار ساخت و ساز در یک طبقه از ساختمان مذکور آغاز‌ می‌شود تا ساختمان شکل تازه‌ای به خود بگیرد، اما در همان برهه زمانی شهرداری منطقه بابت تخلف ساخت و ساز این ساختمان را متوقف کرده و پلمب می‌کند.

راویان این گونه ادعا دارند که در عین پلمب شدن، کار ساخت و ساز دوباره آغاز‌ می‌شود و حالا وضعیت این ساختمان با هشت در کرکره برقی نصب شده چهره دیگری به خود گرفته است. به نظر می‌رسد که این هشت در برقی، ورودی مغازه‌های تجاری است که زیر ساختمان اصلی بنا شده است. چرایی ورود ما به این موضوع اساس همین گلایه‌های مردمی و کسبه است. گلایه‌هایی مبنی بر اینکه این روز‌ها این ساختمان سوگلی محله شده‌است و در حالی که همه ساختمان‌ها در این محدوده مشمول عقب نشینی شده اند این بنا عقب نشینی نکرده است که هیچ، حتی بهسازی و بازسازی هم شده است.

ساختمان بدون عقب نشینی

اما برای بازدید میدانی به تقاطع چهارراه دکترا می‌رویم. یک سازه فلزی روی ساختمان نصب شده که بنا را در دو طبقه مجزا کرده است. بخشی از پیاده رو با داربست و نوار زرد رنگ محصور شده است و اتفاقا همین اقدام موجب سختی تردد شهروندان از پیاده رو کم عرض شده است. در چند قدمی ساختمان هم ایستگاه اتوبوسی قرار دارد که مسافران زیادی منتظر اتوبوس هستند. روایت شهروندان درست است. چند مغازه عینک فروشی در همین محدوده عقب نشینی بنا دارند، اما وضعیت فعلی ساختمان این گونه نیست.

تجاری شود، ترافیک می‌شود

فضائلی یکی از شهروندانی است که در خیابان گلستان سکونت دارد، این شهروند درباره وضعیت نامناسب زیبایی بصری این ساختمان می‌گوید: همه مغازه‌های تجاری کنار این ساختمان عقب نشینی کرده اند، اما همین ساختمان آن هم درست در یک طرف تقاطع که رفت و آمد زیادی دارد عقب نشینی نکرده است.

این شهروند بیان می‌کند: گفته می‌شود این ساختمان قدیمی است. این چهارراه مسیر پر رفت و آمدی است. با کدام روش، مجوز تجاری اخذ شده است؟

پیوندی یکی دیگر از کسبه محله نیز درباره تبعات تجازی سازی این ساختمان بیان می‌کند: تقاطع دکترا به دلیل اینکه در مرکز شهر واقع است، مسیر تردد شهروندان و بیماران برای مراجعه به بیمارستان امام رضا (ع) است و اگر چند مغازه تجاری در آن نقطه با پیاده رو کم عرض فعالیت کنند، تصور کنید چه ترافیکی در چپ گرد چهارراه دکترا ایجاد شود. شهرداری به فکر آینده باشد که چطوری می‌تواند ترافیک آن محدوده را کنترل کند.

تجاری سازی ۵ درصد از فضای آموزشی

پیش‌تر مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی از خودکفایی مدارس استان با استفاده از فضای آموزشی خبر داده بود، سید امیر شوشتری در تشریح جزئیات این برنامه گفته بود که با موافقت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و کمیسیون ماده ۵، قرار است ۵ درصد از فضا‌های آموزشی مشهد به فضای تجاری تبدیل شوند. بدین معنا که از فضا‌های دارای مرغوبیت مدارس، مکانی به عنوان فضای تجاری در نظر گرفته شود تا درآمد حاصل از آن برای رفع نیاز‌های مدارس هزینه شود.

اما برای اطلاع از جزئیات بیشتر وضعیت این مکان آموزشی، رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۳ مشهد با بیان اینکه ساختمان مذکور بعد تاریخی ندارد و قبلا یک سوله فرسوده بوده است، توضیح می‌دهد: این ساختمان در داخل مدرسه است و تخریب از داخل مدرسه صورت گرفته چرا که سال‌ها استفاده‌ای از ساختمان نمی‌شده است.

عبدالرضا سامی‌ می‌افزاید: با مصوبه شورای آموزش و پرورش استان و استفاده از قانون تجاری سازی ۵ درصد فضای آموزشی، این مصوبه برای این مکان اجرایی و مجوز لازم اخذ و عملیات تخریب و ساخت وساز شروع شد.

او با اشاره به وقفه‌های زمانی در طول ساخت و ساز‌ می‌گوید: دلیل توقف ساخت و ساز طی شدن روند مراحل قانونی در مراجع ذی صلاح بوده و اسکلت فلزی در طبقه دوم برای استفاده دانش آموزان ناحیه ۳ از فضای سالن مطالعه در نظر گرفته شده است.

اخذ مجوز ساخت وساز از شهرداری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۸ مشهد درباره اینکه چرا این ساختمان مانند دیگر ساختمان‌های ایمن محدوده عقب نشینی نکرده است می‌گوید: برابر ضوابط و مقررات کاربری‌های عمومی شهر مشهد، در کاربری‌های آموزشی معادل ۵ درصد سطح اشغال، مازاد بر سطح اشغال همکف را‌ می‌توان به فعالیت‌های انتفاعی (فروشگاه، کتاب فروشی و ...) اختصاص داد.

سید هادی حسینی توضیح می‌دهد: پلاک فوق مجوز کمیسیون ماده ۵ مبنی بر استفاده تجاری را دارد، همچنین در زمان ساخت وساز، پرونده تخلفات موجود بنا به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شد که دارای رأی بدوی تخلفات بود.

او ادامه می‌دهد: به طور کلی بر اساس طرح تفصیلی، ملک مذکور عقب نشینی از محور ندارد.

یک بام و دو هوای عقب نشینی یک بنا!

با وجود پاسخ‌های مختلف مسئولان ذی ربط از مسئولان مرتبط با ساخت و ساز و تجاری سازی این ساختمان، این ابهام هنوز وجود دارد که چرا مغازه‌های تجاری آن محدوده عقب نشینی کرده اند، اما این ساختمان در نقطه‌ای پرتردد و با حجم زیاد ترافیک حتی یک متر هم عقب نشینی نکرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->